چکیده:
قرآن کریم حقیقتی واحد است که از سوی خداوند و از راه وحی بر قلب پاک خاتم پیامبران فرود آمده و مردم را فراخوانده تا بسوی آنچه آنان را حیات می بخشد گام بردارند و روان و جان خود را از آن سیراب گردانند.
یکی از جنبه های اعجازی قرآن موسیقی قرآن توجه به ابعاد گوناگون آن است و از آنجا که خداوند متعال حقایق غیبی را لباس(بیان) پوشانیده و همه آن ها را در قالب «لسان» در دسترس عارف و عامی قرار داده است. انسان ها باید با عمق و بصیرتی افزون به شناخت حقایق و ویژگی قرآن بپردازند.تحقیق حاضر که با موضوع اعجاز نظم و موسیقی قرآن جمع آوری شده شامل چهار فصل می باشد. که در فصل اول به کلیات تحقیق اعم از تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت تحقیق، پیشینه موضوع، سوالها، فرضیه ها، روش تحقیق و زمانبندی مراحل تحقیق و محدودیتها و مشکلات پرداخته شده است. فصل دوم نظماهنگ قرآن است که شامل مفهوم نظماهنگ ، نظماهنگ واژگانی قرآن و بررسی نظماهنگ درونی و بیرونی قرآن و انواع تناسب های آهنگین در قرآن می باشد.
فصل سوم بحث پیرامون اعجاز بیانی قرآن است که به مسائلی از قبیل ابعاد اعجاز، گزینش کلمات، سبک و شیوه بیان، نظماهنگ قرآن و وحدت موضوعی پرداخته شده است و نکته ها و ظرافت های مختلفی که در قرآن وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم که درآمدی بر موسیقای قرآنی است به بررسی موسیقی قرآن از دیدگاه حکمت و عرفان، موسیقی قرآن و فطرت انسانی ، موسیقی برخاسته از حروف و ترکیبات و ساختار جملات و موسیقی درمانی قرآن پرداخته شده است. امیدوارم این تحقیق بتواند کمکی باشد در جهت تدبر و تامل درآیات قرآنی و گامی موثر در جهت انس و الفت با قرآن و تقرب به درگاه الهی باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول: کلیات………………………………………………………………………………………….. ۲
تعریف و تبین موضوع……………………………………………………………………………………………………………………. ۳
ضرورت و اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… ۴
پیشینه موضوع ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۴
فرضیه ها و سوالات اصلی و فرعی ……………………………………………………………………………………………… ۵
روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶
زمان بندی مراحل انجام تحقیق……………………………………………………………………………………………………. ۶
محدودیت ها و مشکلات ………………………………………………………………………………………………………………. ۷
فصل دوم: نظماهنگ قرآن…………………………………………………………………………….. ۸
۲-۱ . مفهوم نظماهنگ ………………………………………………………………………………………………………………… ۹
۲-۲٫ نظم آهنگ واژگانى قرآن……………………………………………………………………………………………………… ۱۱
۲-۳٫بررسی نظم آهنگ درونی و بیرونی قرآن …………………………………………………………………………… ۱۷
۲-۴٫٫ انواع تناسبهاى آهنگین (نظماهنگ) در قرآن کریم …………………………………………………….. ۱۹
فصل سوم : اعجاز بیانی قرآنی…………………………………………………………………………. ۳۳
۳-۱ ابعاد اعجاز قرآن ………………………………………………………………………………………………………………… ۳۴
۳-۲٫ گزینش کلمات …………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۴
۳-۳٫ سبک و شیوه بیان………………………………………………………………………………………………………………… ۳۶
۳-۴٫ نظم آهنگ قرآن…………………………………………………………………………………………………………………. ۳۷
۳-۵٫ وحدت موضوعی یا تناسب معنوی آیات…………………………………………………………………………….. ۵۲
۳-۶٫ نکته ها و ظرافت ها……………………………………………………………………………………………………………… ۵۴
فصل چهارم:درآمدی بر موسیقای قرآنی…………………………………………………………… ۵۷
۴-۱٫ موسیقی قرآن از دیدگاه حکمتوعرفان……………………………………………………………………………… ۵۹
۴-۲٫ موسیقی قرآن و فطرت انسانى…………………………………………………………………………………………… ۶۸
۴-۳٫ موسیقی برخاسته از حروف، ترکیبات و ساختار جملات………………………………………………….. ۷۱
۴-۴٫ موسیقی درمانی قرآن …………………………………………………………………………………………………………. ۷۴
نتیجه گیری نهایی ………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۹
منابع و مآخذ …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۰
منابع و مآخذ
- آراسته حسین جوان ، درسنامه علوم قرآنی، دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، موسسه بوستان، کتاب ۱۳۸۵
- ابراهیم انیس، آوا شناسی زبان عربی، ترجمه ابوالفضل علاّمی، صفر سفیدرو/۶۷، ۶۸، انتشارات اسوه، ۱۳۷۴٫
- اقرام البستان، فؤاد، فرهنگ جدید عربی به فارسی ( ترجمه المنجد الطلاب) ترجمه محمد بندر ریگی حرّ چاپ دوم ۱۳۷۹
- امام خمینی، روح الله، سر الصلوات، چهارم، موسسه تنظیم و نشر آثار امام، ۱۳۷۵٫
- انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، ج ۲-۳ انتشارات سخن، شماره ۱۳۸۵
- باطنی، محمدرضا، مسائل زبان شناشی/ ۵۱-۵۹ انتشارات آگاه، تهران، ۱۳۵۵
- جوادی آملی، تفسیر موضوعی، مبادی اخلاق در قرآن، قم، اسرأ،
دانلود فایل
جی تی ان 8000...
ما را در سایت جی تی ان 8000 دنبال می کنید
برچسب : موسیقی قرآن,اعجاز نظم, نویسنده : رضا gtn8000 بازدید : 211 تاريخ : پنجشنبه 14 اسفند 1393 ساعت: 21:40